Ett inte särskilt kul inlägg, men långt

tisdag den 25 maj 2021

 

Jag har nu slutgiltigt tillfrisknat från min sjukdom. Det är bara örat som fortsätter ringa. Alla Västerorts mäklarfirmor och låneinstitut ringer också oupphörligen men dessa kan man i alla fall spärra, örat ringer utan att jag kan göra något åt det. Att ha oljud inne i örat är litet meta. Det är som att ha en illaluktande insida av sin näsa, man kan inte göra något åt det. (Man kunde också tänka sig en tatuering av en tänd sänglampa på insidan av ögonlocket men jag går inte in på det.) Men det är en lätt börda att bära.

Ring klocka, ring. For whom the bell tolls. Ringaren I Notre Dame. Växeln hallå!

Men problemen hopar sig ändå. Jag har ju en viss vurm för den legendariske kompositören och estradören Frank Zappa. Eftersom jag lyssnat en hel del på musiken (sedan 79-80) så tänkte jag, stt nu är det kanske dags att läsa litet böcker om honom. Andrew Greenaway är en britt som har skrivit en bok om FZ’s sista turné 1988. Jag gick in på hans hemsida (www.idiotbastard.com) och beställde boken. Detta var i början av månaden februari. Jag satt väl hemma och väntade medan midvintern sakta gick över i senvinter, tvekande vår och slutligen ljusnade tillvaron och värmen kom, något som den efterskickade publikationen dock inte gjorde.

Jag tog efter en tid kontakt med författaren genom hemsidan och vi spårade och ringde från varsitt land. Paketet hade kommit till Sverige men där kunde ingen momsräkning skickas ut till mig eftersom det var något fel på tulldeklarationen. Efter tre månader gick boken i retur och den irriterade författaren stoppade i något extra i paketet för min långa väntetid och skickade boken med UPS.

Dessa skickade kort därefter en meddelande som glatt talade om att jag kunde vänta paketet i morgon. Nästa dag kom meddelandet att det nog blev i morgon, alltså det ursprungliga övermorgon. Inget av detta spelade någon roll eftersom paketet fortfarande inte har kommit.

Nu var det drygt mitten av maj och boken, som varit på väg sedan 12 februari, var fortfarande inte här. Jag fick ett mycket kryptiskt meddelande från UPS, vari de krävde att jag skulle ordna med en faktura som jag sedan skulle betala. Jag ringde dem och förslösade en halvtimme av min ungdom i en telefonkö innan de svarade. En bristfällig tulldeklaration, visste jag kanske hur man fick tag på avsändaren? undrade de.

Suckande skrev jag ytterligare ett mail till Andrew, som jag nu räknar som vän, och förklarade den uppkomna situationen. Han återkom prompt, med hatet mot byråkrati och tullväsende pysande mellan varje rad, och meddelade att han skulle säga till killarna på UPS att skärpa till sig.

I morse skrev han att paketet ligger på My Way Vällingby Park (med riktigt Ä och allting). Detta gör saken än mer irriterande eftersom boken alltså finns i byggnaden men fortfarande är helt oåtkomlig för mig.

 

Frank har brutit foten. Han är gravt orörlig, denna gång inte beroende på nedärvd lathet, utan p g a gips och kryckor. Han får skjutsas hit och dit. När han skall duscha föregås nedblötningen av ett klistrigt inplastande, inställandet av en pall och ommöblering av duschrummet. Kanske kan gipset tas av på fredag annars sitter det där till Midsommar, eller så.

Annars försöker jag roa mig så gott det nu går. Mamma ligger på sjukhus och väntar på operation, det är bilbesiktning, det är däckbyte, Franks fot, sjukskrivningslön, Försäkringskassan och högt (trots alla mediciner) blodtryck. Men ibland struntar jag i allt och tar ett glas vin och läser litet.

Jag har läst ett antal böcker om den talangfulle Mr Ripley, av P. Highsmith. Alex Schulman har jag läst och nu har turen kommit till Thomas Bernhard. Jag fick tag på en pocket som heter ”Skogshuggning”.

Än så länge har den inte handlat om skogen alls, utan om en sen middagsbjudning i Wien på 80-talet. De sitter och väntar på en uppburen skådespelare som skall komma dit och äta, dricka och skrävla. Han gör succé med Ibsens ”Vildanden”, men låter vänta på sig och huvudpersonen sitter i en fåtölj och tänker på hur mycket han avskyr alla människor där. Samtliga närvarande verkar hata honom tillbaka.

Inte särskilt kul. Men jag kan inte låta bli att fortsätta i alla fall. Vissa meningar blir helt obegripligt långa och…obegripliga. Se mer i Appendix II.

Vad tror jag, hör jag er fråga, om den stundande sommaren? Jo, den blir nog medelgod med risk för en svag period i mitten och en något regnig avslutning men som helhet måste den, under rådande omständigheter, ändå komma att räknas som en godkänd sommar. Som faktabas för denna förutsägelse har jag noga betraktat slattarna av whisky som finns kvar på min drinkvagn. De formerar sig på olika sätt och talar om hur framtiden kommer att te sig. I de fall där det var för mycket vätska kvar i buteljen för att kunna spå på ett vetenskapligt sätt, har jag reglerat ned nivån genom okynnesdrickande på vanliga vardagar. Så ni kan lita på vad jag säger.

 

 

 

Appendix I

Delar av brev i mailväxling med författaren Andrew Greenaway angående den beställda boken ”Broadway the hard way” om FZ’s sista turné. (Candy Zappa är Frank Zappas lillasyster. Hon har bl a skrivit boken ”My brother was a mother”. Nolan Porter var hennes man.)

Tisdag 9 feb

Thank you for your recent purchase from https://idiotbastard.onlineweb.shop
We are delighted to inform you that your order has now been processed and dispatched by our team.

 

29 mars

Hello

I have not yet received this order. (Order Number: 1003) PostNord in Sweden has not got it. Swedish customs have not seen it. 

 

 

29 mars

Hi Kalle

 

Really sorry to hear this. I sent a copy of Frank Talk to Candy Zappa last November, which she finally received just after Nolan Porter passed away...which was around the time I sent your books. I know mail to US probably doesn’t compare to Sweden, but that may give you a v small glimmer of hope.

 

6 april

Kalle

 

Presumably your package has still to arrive?

I tried contacting Royal Mail, but they seriously don’t want to talk to anyone!

 

 

6 april

Hi,

I think it is like this: you have sent it and it's out of the UK. It has arrived in Sweden, but it probably still lies in a hopeless pile of packeges waiting to be registered. I'll wait for it. For my next Book I'll Come to London and you can mail my order to the hotel.

(There's talk of a Norwegian book about FZ's touring in Scandinavia, have you heard anything about that?)

 

6 april

Kalle

 

Okay, thanks for your patience. Hopefully this will resolve itself soon and you'll finally be united with the books. If not, then I will personally hand copies to you when you're next in London!

 

Re. The Nordic Stories (because I think that is what you are referring to), I do indeed know about it! In fact, I offered my services and checked the text prior to publication to ensure it read okay to English speaking folk like me.

 

It is a really good book, full of stories I had never heard as well as many previously unseen photos.

 

 

27 april

Kalle

I have today obtained a loss claim form from Royal Mail.

 

27 april

Hello.

Well, thank you. I still havn't gotten the book. I ordered and got The "FZ The nordic stories" book, via the link you sent me.

I'm home now with Covid, so I will have time to read it. I'm sure your book will reach me...in time, one way or another.

 

I'm old, I'm not in a hurry.

 

17 maj

Kalle

 

An update on your package: it got returned to me last week.

 

I spoke to both the Post Office and Royal Mail (separate entities, apparently) and both pointed the finger at the other - and neither offered an explanation or refund.

 

I have therefore organized a new delivery via UPS 

Please let me know when you have finally received the books.

 

When you said you are “home now with Covid” did you simply mean because of the pandemic you couldn’t leave home, or did you actually contract the virus? Hopefully the former and you are in good health.

 

17 maj

Hello,

so the package has been out travelling on its own for a few weeks. It reminds me of the Norweigan aquavit that is made, then goes by ship across the equator and comes back (Linie Aquavit). It's supposed to do something for the taste but how that works I don't know. I just got a message from UPS about a package arriving tomorrow from you, so that seems to work out fine.

I have a son who is 17 and he's called Frank (for obvious reasons) and he has started to listen to Zappa, not because I made him but because he wondered why he was named after this person.

 

17 maj

 

Glad you're okay now after the virus.

 

Yes, the first package went to Sweden where it was deemed not to meet customs requirements. No one here in the UK could clarify why that was.

 

Sounds like young Frank is doing a great job nurturing new listeners.

 

Hope you let him read my books one day!

 

24 maj

So, I know you will have trouble believing this, but UPS would not deliver the package to me.

 

24 maj

Oh my God! This is ridiculous, isn't it? I'll see what I can do...

 

 

Och där är vi skrivande stund. Men vi har inte givit upp.

 

Appendix II

Skogshuggning av Thomas Bernhard sidan 140:

”Hellre skulle de haft aristokrater, alltså folk som trodde att de, Auersbergers, var aristokrater, alltså det som de, Auersbergers, menade med det, nu vid bordet på Gentzgasse, inte de som verkligen kommit till dem den här kvällen, tänkte jag i fåtöljen, hellre en fallen furste, en avsigkommen greve och deras anhang än dessa konstnärsfigurer,som de i själva verket bävade för, ty de hade i själva verket inga höga tankar om något konstnärligt, hade ju alltid bara gett sken av något konstnärligt, liksom de också med detta nattmål återigen gav sken av en konstnärlig kvällsmåltid, tänkte jag.”

Jag kan också rekommendera meningen på sidan 213 som börjar: ”Två unga män med steiermarkdialekt…”, vindlar sig över hela sid 214 och avslutas mitt på sid 215 med ” …överhuvudtaget allt hos honom var vedervärdigt för mig.”.

#1 - - Nisse:

Tydligen brann 15 bilar i ett garage nära dig. Är silverpilen ok?

#2 - - Nisse:

Nu är det fan dags att skriva

#3 - - Anonym:

Läs Moon Palace af Paul Auster! /olyckan

#4 - - Anonym:

Läs Moon Palace af Paul Auster! /olyckan